Яніка Мерило: Мета — 100 електронних послуг

Новопризначена Директор з інновацій Львівської міської ради Яніка Мерило дала інтерв’ю «Громадське. Львів», у якому розповіла про результати 2015 року та поділилась планами на 2016.Звучить грандіозно. Сподіваємось, усе вдасться.

Що вже є

Громадське. Львів: Яніко у вас нова посада, це директор з інновацій. Розкажіть про неї.

Яніка Мерило: З одного боку я вирішуватиму, як застосовувати інновації, для вирішення проблем, які у нас існують і робити це якісно та ефективно, з новими підходами. З іншого боку, я буду створювати екосистему в якій би народжувались інновації. Тобто наукова діяльність, стартапи, ІТ, нові підприємства. Тобто з одного боку допомагати втілювати те, що наболіло, з іншого — втілювати нові рішення.

Громадське. Львів: Які 5 головних пріоритетів у вашій роботі на цей рік?

Яніка Мерило: У нас ціла програма. В цьому році ми обіцяли супроводжувати електронний кабінет мешканця. Ми вже його запустили, він вже ніби працює, але доки він не буде використовуватись майже всіма, кому потрібні електронні довідки чи послуги, то наша мета, ще не досягнута. Знову ж таки, щоб там були всі необхідні послуги, а не лише 27. Наша ціль в цьому році — це 100 електронних послуг. Зрозуміло, не все залежить від нас, бо ми не можемо наприклад оцифрувати дані, які є в базі правоохоронців чи у медиків. В пріоритетах у нас також картка мешканця.

Ми вже видали перші триста таких карток учасникам АТО. Зараз ми хочемо, щоб кожен міг мати картку мешканця, отримувати через неї послуги, підписати документ через неї,проїхати в транспорті.

Звичайно для цього потрібно запустити і електронні квитки. Окрім цього ми працюємо над створенням електронної картки пацієнта. Зокрема, вона б дозволила записуватись у чергу. Зараз ми починаємо з одної лікарні на Орлика, хочемо дати можливість людям записуватись в чергу з дому, а не вистоювати ці черги у лікарнях. Якщо говорити про освіту, то тут ми відкрили програму «Вікно можливостей». В рамках цієї програми ми навчаємо учасників АТО, як користуватись комп’ютером. Далі ми хочемо залучити сюди і переселенців і пенсіонерів. Загалом за наступні 4–5 місяців ми плануємо навчити користуватись комп’ютером близько 2000 людей.

Що буде

Громадське. Львів: А які з цих проектів на 100% запрацюють в 2016 році?

Яніка Мерило: Ну по-перше це бюджет. Він буде прозорий не лише у тому, що стосується великих витрат, але й на рівні бюджетів шкіл чи закупівлі медикаментів. Загалом всі закупівлі будуть проводитись прозоро. До кінця року в кабінеті мешканця будуть доступні 100 послуг, якими зможуть скористатись львів’яни. Чи всі львів’яни будуть користуватись кабінетом мешканця до кінця року? Напевно ні, проте наша мета це хоча б, щоб 30% наших мешканців могли замовляти послуги через комп’ютер. На сайті львівської мерії вже працює особистий кабінет мешканця, наразі найпопулярніші послуги — це довідка про несудимість, довідка про доходи та звернення до мерії.

До речі, що ще буде працювати — це петиції до міської ради. Проте ми плануємо, що ці звернення не будуть працювати лише в односторонньому варіанті, аби чекати доки петиція назбирає потрібну кількість голосів.

Ми теж хочемо проводити опитування, аби знати, що думають мешканці на ту чи іншу тему — нам потрібен діалог.

Ми не будемо просто дивитись на те що зроблено, а й міркувати як зробити так щоб це краще працювало. Я думаю, що на цьому сайті петицій ми будемо використовувати досвід Харкова.

Також будемо оновлювати сайт мерії, щоб він був зручнішим, щоб всі дані були відкриті. На мою думку всі дані, які не є державною чи комерційною таємницею чи персональними даними, мають бути відкритими. І знову ж таки ці дані мають бути зрозумілі та з візуалізацією.

Громадське. Львів: Ви ще згадували про електронний квиток. Коли його буде впроваджено у нашому транспорті і чи є якісь пріоритетні маршрути?

Яніка Мерило: Ми вже показали на прикладі карти мешканця, що це може працювати. Ця послуга з пілотного варіанту перейде у життя вже у другому кварталі цього року. Питання тільки в засобах. Ми плануємо, що цей електронний квиток буде працювати лише з картою мешканця, тобто коли ти отримаєш карту мешканця, ти через неї можеш проїхати в деяких перших лініях трамваїв, далі — автобусів. Надіюсь, що все-таки, підприємці-перевізники будуть долучатись. Тут треба подумати, якою має бути мотивація, щоб їх долучити, щоб їм було цікаво і щоб система працювала. Але якщо я не хочу отримати карту мешканця, але хочу користуватись електронним квитком, то цю послугу я можу отримати через телефон. І цей додаток, надіюсь, теж працюватиме в другому кварталі.

Громадське. Львів: А наскільки швидко ви збираєтесь переводити трамваї та автобуси на одну єдину систему?

Яніка Мерило: Якщо чесно, то швидкість залежить від фінансування, чи ми залучимо до цього інвесторів. Сьогодні є надія, що це вдасться.

Громадське. Львів: Але інвестори є?

Яніка Мерило: Поки є надія, поки є ймовірність. І тепер є новий закон про державне партнерство, який дає можливість використовувати цей інструмент. Я дуже потужно спілкуюсь з інвесторами, з різними фондами. І це дуже велика проблема, коли закон не дозволяє укладати довгострокові контракти, бо кожного року потрібно заново робити тендери. Але зараз закон дозволяє це. І зараз вже можна говорити, що є зацікавленість інвесторів, бо є інструменти для того щоб їх долучати.

Громадське. Львів: Тобто до цього це було законодавчо важко зробити?

Яніка Мерило: Це було реально велике обмеження для проектів, які потребували інвестицій, які повертаються довше, ніж за один рік.

Громадське. Львів: А як ви співпрацюєте з бізнесом? Чи є представники, які вже хочуть долучитись до розвитку електронної системи? Чи є якась система співпраці з бізнесом?

Яніка Мерило: Все, що ми зробили у цьому році — це була співпраця з бізнесом. І кабінет мешканця і ID-карти — це все було створено різними IT- компаніями та банками. Ми робимо скільки ми можемо, залучаючи бізнес. З іншого боку це обмеження, бо це залежність від них, залежність від їхніх ресурсів та можливостей.

Я хотіла б, щоб бізнес сам приходив із своїми пропозиціями, бо я розумію, що ми самі не знаємо всього. Можливо є думки, які ми можемо втілювати і я обов’язково буду запитувати у наших партнерів, які вже є, про їхні думки.

Як, наприклад, ми можемо використовувати їхню мережу банкоматів, щоб проводити опитування людей.

Інше питання, що не тільки бізнес, але й стартапи. Я сама дуже вірний ІТ-шник, бо IT може бути драйвером для економіки України. В нас 100 тисяч IT-ників це дуже перспективна галузь вона могла б бути набагато більшою частиною економіки, бо один IT-шник створює близько трьох робочих місця.

Громадське. Львів: Ви бачите, як працює наш департамент IT. У багатьох виникає питання: «Чому так повільно впроваджуються всі ініціативи?» В чому проблема? Можливо хтось ставить патики в колеса? Чи тут законодавчі проблеми? Чи можливо не вистачає людського ресурсу?

Яніка Мерило: Знаєте, «повільно» — це теж треба порівнювати з чимось. Коли ми говоримо про «швидко» і «повільно», то давайте візьмемо Естонію, де впровадження електронного врядування зайняло 15 років. При тому, що була повна підтримка з боку політики і фінансування. Просто для деяких справ потрібен час. По-перше, створити реєстр мешканців. Добре, що у Львові він вже є, але це теж займає деякий час. Щоб оцифрувати увесь хаос, який є, також проаналізувати весь софт, навчити людей ним користуватися. В Естонії це робилось понад рік, але те, що в нас вже є 27 послуг, це зовсім не мало.

Зрозуміло, що ми хотіли б отримати все і зразу, але обмеження є, бо у нас департаменті працює всього чотири людини.

І з цим всім зробити інновації, при всі повазі, Київ міг би зробити набагато швидше, бо у нас ресурсу значно менше.

Громадське. Львів: Також ви часто згадуєте про Банк ID і дуже мало хто про це знає. Якщо можна коротко поясніть що це таке.

Яніка Мерило: Це можливість отримувати деякі державні послуги через інтернет-банк. Якщо є клієнт якогось банку, то він може зайти у кабінет мешканця. На державному рівні є така ініціатива — iGov , там ми можемо отримати якусь довідку, якусь послугу.

Громадське. Львів: 2016 рік. Ми згадували вже про 5 пріоритетних завдань. Яке з них найважливіше для Львова?

Яніка Мерило: Я думаю це якнайшвидше впровадження електронного квитка. Я вірю, що це найбільш відчуватимется і матиме вплив на особистий комфорт кожного. І також наболілою темою є паркування. Нам треба подумати як це можна оптимально вирішити. Також цифровий підпис, щоб я могла особисто висилати мерії листи з цифровим підписом, отримувати якісь документи