“Вулиця для всіх”: чи можливі світові практики у львівських реаліях?

Днями відбулася чергова зустріч архітекторів, активістів, мешканців та представників міської влади в рамках пілотного проекту «Вулиця для всіх», який передбачає перепланування і реконструкцію вулиці Степана Бандери у Львові.

Від початку року це вже вчетверте вони збираються для розробки і вдосконалення концепції нової вулиці. На попередніх зустрічах проект обговорювали більш загально, велику увагу приділяли питанню організації руху транспорту і пішоходів на окремих відрізках. Ключовою темою даної зустрічі стало обговорення дизайнерської концепції вулиці.

Чи пасуватиме Львову асфальт?

Тему асфальтування вулиці Бандери в тому чи іншому контексті підняли усі три присутні експерти – німецький урбаніст, один з координаторів проекту «Вулиця для всіх» Штефан Габі, нідерландський експерт з містопланування Кейс Ван Райвен і викладач Львівської Політехніки Антон Коломєйцев.

Всі три говорили про те, що бруківка генерує більше шуму і водночас суттєво обмежує швидкість руху транспортних засобів через свою шорстку і неоднорідну текстуру. Кейс Ван Райвен також зауважив, що в Європі всю бруківку замінили на асфальт ще в 70-80-х роках минулого століття.
Штефан Габі, який, зокрема, вважає вихідні дані Львова дуже подібними на лейпцизькі, як приклад навів реконструйовану в Лейпцигу вулицю Карла Лібкхнехта. Там бруківку залишили лише на паркувальних місцях.

karl4

Водночас експерт визнає, що після такого рішення вигляд вулиці став більш індустріальним і технічним.

karl1
Щоб зробити вулицю більш «живою» і привабливою для місцевих мешканців, лейпцизькі урбаністи вдалися до низки дизайнерських рішень: висадили дерева по боках проїжджої частини, встановили клумби і функціональні вуличні меблі.

karl5
Втім для львів’ян питання присутності бруківки на вулиці Степана Бандери виявилося принциповим. Відмовитися від мощення традиційним для Львова матеріалом повністю вони не готові. Як альтернативу, мешканці запропонували гранітну плитку, бруківку з отворами для трави, «мокру» чорну бруківку і мощення базальтом. В асфальті львів’яни пропонують виконати лише велодоріжки.

Також обов’язковою, на думку більшості, є встановлення на вулиці Бандери тактильної плитки і припіднятих пішохідних переходів, які мали б суттєво полегшити пересування для незрячих людей.  У Відні, до прикладу, цей “перепад” становить 3 сантиметри.

Вулиця з “зеленим характером”

Наступною темою обговорення було озеленення. Найважливіше, на думку експертів, зробити його гармонійним і таким, що б підкреслювало ключові історичні об’єкти на вулиці Степана Бандери.

“Вулиця Бандери дуже довга і проходить через кілька різних і неоднорідних середовищ. Тому важливо, щоб дерева на ній забезпечили єдність”, – зауважив Штефан Габі.

Архітектор Антон Коломейцев у якості прикладу навів віденську вулицю Маріяхільферштрассе, яка після перепланування і озеленення стала носити алейний характер.

maria

Присутні також схвально оцінили рішення австрійців з високими клумбами, які відмежовують проїжджу частину від пішохідної.

okto

okto2

Що ж до вже існуючих на вулиці Бандери дерев, то було запропоновано провести дослідження їх стану, після чого залишити лише “здорові” дерева, а “хворі” –  замінити кущовими насадженнями.

Водночас нідерландець Кейс Ван Райвен наголосив на тому, що ніколи не варто жертвувати деревами заради створення паркомісць або встановлення вуличних меблів.

Менше машин, більше людей

Третьою важливою темою обговорення стало облаштування громадського простору вулиці. Він, на думку присутніх, має бути універсальним і пристосованим до потреб кожного мешканця.

“В минулому вулиця була місцем руху, зараз вона – місце пасивного проводження часу, місце для зустрічей і відпочинку”, – вважає архітектор Антон Коломейцев.

Відтак, спираючись на досвід австрійських колег, він запропонував звузити смугу для проїзду, натомість зробити ширшими тротуари; облаштувати вздовж вулиці зони рекреації і встановити фунціональні вуличні меблі.

111

2222

Штефан Габі також додав, що попри свою функціональність, громадський простір повинен бути позбавлений усього зайвого.

Цю думку підтримали присутні мешканці вулиці і активісти. Зокрема, вони запропонували максимально зменшити кількість МАФів і торгових точок, розташованих вздовж вулиці, зробити довшими зупинки, а велодоріжки – акуратнішими.

«Вулиця репрезентує унікальний характер «габсбурзького» Львова. Тут перетинаються громадські простори, житлові зони, бізнесові об’єкти, університетські корпуси.  Якщо зробити все правильно, то пілотний проект вулиці Бандери зробить багато для майбутнього Львова”, – підсумував Кейс Ван Райвен.

Нагадаємо, проект “Вулиця для всіх” є пілотним для Львова і реалізовуватиметься у кілька етапів. Впродовж 2016 році відбулися низка обговорень, зустрічей і воркшопів, необхідних для створення кінцевого проекту реконструкції вулиці Степана Бандери. Планується, що реалізація проекту і будівельні роботи триватимуть впродовж 2017-2018 років.