П’ять трамваїв на рік – ціна хаотичного паркування

Захаращені автівками тротуари та проїжджі частини, затори, в яких часто надовго застрягає громадський транспорт, громадянські ініціативи проти невпорядкованого паркування, стовпчики-обмежувачі – все це реалії, знайомі львів’янам. Викладач кафедри містобудування Інституту архітектури Львівської політехніки Роман Любицький підрахував: якби у паркуванні навели лад, місто могло б заробляти додаткові 60 мільйонів гривень на рік.  Про це він говорив на лекції «Як вирішити проблему паркування у Львові?».

Те, що паркуються у Львові абияк, бо забагато машин і бракує паркінгів – стереотип. На тисячу українців припадає в середньому 220 автомобілів – удвічі менше, ніж у західноєвропейських країнах. А там немає таких проблем, як у нас.

Містом можна пересуватись громадським транспортом, велосипедом чи пішки, а не лише автомобілем. Та чимало людей воліють стояти в заторі. З одного боку, це комфортніше – громадський транспорт переповнений і не в найкращому стані, велосипедом їздити небезпечно, пішки – далеко. Одначе місто, де проїжджі частини і тротуари забиті автомобілями, стає менш зручним для своїх мешканців і втрачає привабливість для туристів.

Принципи та методи формування мере

Машини залишають на тротуарі, на велосипедних доріжках і навіть на трамвайних коліях, демонструючи в такий спосіб, що приватні інтереси є вищими за громадські. Чому пішохідні доріжки заблоковані, а позавуличні паркінги пусті?

13

Зробімо екскурс в історію. Часи, коли не існувало ні громадського, ні приватного транспорту, історики називають епохою пішохідних міст. Міста мали високу щільність, і мешканці пересувались пішки, подекуди в запряжених кіньми возах. Саме тому, наприклад, маємо тепер оточену будинками Площу Ринок у Львові.

Епоха громадського транспорту почалася з 1890-х, коли винайшли електричний трамвай. Міста почали розвиватися вздовж трамвайних ліній. Починаючи з 20-х років ХХ століття в Америці і з 50-х у Європі почалась епоха автомобілів. У деяких країнах – зокрема, у нашій – перетворення автомобіля на загальнодоступний засіб пересування триває досі.

Принципи та методи формування мере

Коли автомобілі стали доступними та їхня кількість зросла, в  Америці та Європі розпочалося масове будівництво автомагістралей, розвивались автобани й автостради. Після другої світової війни люди почали переселятися з міст до передмість, і потреба в легкових машинах зросла ще дужче. Що більше машин, то гострішою ставала проблема паркування.

До середини минулого століття в Європі не було жодних обмежень щодо паркування. Машини стояли на тротуарах, газонах, велодоріжках і всюди, де їх можна було лишити. Пізніше європейці дійшли висновки, що міський простір має як економічну, так і соціальну цінність. Паркування повинне бути впорядкованим і контрольованим.

Що можна зробити для вирішення цієї проблеми у Львові?

По-перше, створити додаткові кільцеві дороги. Якщо їхати з півночі Львова на південь, потрібно перетинати центр. Нові кільцеві дали б можливість розвантажити центральну частину міста, зменшивши кількість заторів і аварій.

18

 

По-друге, створити перехоплюючі паркінги і транспорто-пересадкові вузли. Люди їдуть із приміських поселень на роботу в центр. У європейських містах існують зони, де люди можуть залишити своє авто на платній парковці й пересісти на трамвай. Для цього, звісно, потрібен нормальний трамвай – не брудний і не переповнений. Заплативши за паркування, водій отримує право безкоштовного проїзду в трамваї.

По-третє, встановити платню за в’їзд до історичної частини міста. Можна зробити кілька паркувальних зон: в’їзд до першої (середмістя) буде найдорожчим, до другої (ближнього центру) дешевшим. Що далі від центру, то дешевше. Там, де паркувались машини, можна зробити додаткову смугу руху громадського транспорту, велодоріжку, зелену зону.

20

Принципи та методи формування мере

 

По-четверте, зробити паркінги – вуличні, багаторівневі та облаштовані автостоянки – платними.

Якщо вартість паркування становитиме, як на платному паркінгу на Валовій, 8 гривень за годину, й паркінги будуть заповнені бодай на 70%, за рік місто могло б виручати близько 60 мільйонів гривень. Це вартість п’яти трамваїв «Електрон» або дванадцяти тролейбусів/електробусів. Отже, за рахунок платного паркування можна розвивати громадський транспорт.

Принципи та методи формування мере

/лекцію законспектувала Олена Семенюк