Lviv mini-EdCamp: чого хочуть вчителі?

Цими вихідними у Львові відбувся перший mini-EdCamp, який зібрав понад дві сотні освітян з усієї України. Ключовою темою зустрічі стало створення інноваційного середовища у школі і обговорення ролі вчителя у цьому процесі.  Захід проходив у новому форматі (не)конференції, який передбачає вільну дискусію учасників, відсутність чіткої програми, а відтак рівні можливості для кожного учасника висловити власні ідеї, поділитися досвідом і знайти однодумців.
3

На думку організаторів EdCamp, сьогодні професія вчителя в Україні є дуже недооціненою. Тому такого роду заходи мали б підвищити статус працівників освіти і звернути увагу на проблеми, які існують у цій галузі.
“Вчитель – це та людина, яка уможливлює зміни в країні і світі. Змінюючи поведінку одного вчителя, ми, по суті, впливаємо на зміни в поведінці багатьох дітей і цілого покоління загалом”, – говорить координатор mini-EdCamp у Львові Лілія Боровець.

Як приклад, координаторка наводить Фінляндію, де ще в ХІХ столітті держава вирішила інвестувати в освіту і освітян. І сьогодні Фінляндія посідає одне з перших місць у топі найрозвинутіших країн світу.

IMG_0126

В Україні ж інтерес до сфери освіти тільки починає відроджуватися. На львівський Edcamp заявки надіслали понад 400 освітян, однак участь взяли близько двохсот.  80% учасників приїхали зі Львова і області, решта – представники центральної, південної і східної України. Під час заходу, який складався з експертної і вчительської панелі, учасники говорили про використання інноваційних технологій і методик розвитку у роботі,  філософські підходи і позитивну психологію у навчальному процесі і проектні підходи в освіті.

Окрім того, вчителі, розділившись за інтересами і спеціалізацією, мали змогу обговорити конкретні проблеми і перешкоди, з якими вони стикаються щодня у своїх школах.  Найбільш активне обговорення серед освітян викликало питання атестації і сертифікації, низьких заробітних плат і застарілої система ієрархії вчителів. Також популярною темою були стосунки вчителів з учнями і їхніми батьками, ставлення школярів до навчального процесу, демотивація та професійне вигоряння викладачів.

IMG_0109
Під час Edcamp перед викладачами з доповіддю “Роль освітянина у мінливому суспільстві” виступила соціолог, старший аналітик компанії «Pro.mova» Вікторія Бриндза. Вона, у своєю чергу, відзначила, що сьогодні для працівників освіти існує певна складність у переживанні процесів трансформації суспільства. З одного боку, каже соціолог, вчителям бракує інструментів для роботи, а з іншого –  усвідомлення того, що лібералізм, демократія і відкритість – це добре.

Наша система освіти все ще зберігає структуру, яка була за тоталітарного режиму. У ній вчитель був не творчим працівником, а контролером. Така система змушує вчителя бути відповідальним не перед учнями чи їх батьками, а перед тими, хтось стоїть вище по ієрархії“, – розповіла Вікторія Бриндза.

Водночас Вікторія наголосила на тому, що вчителі можуть повпливати на те, як виглядатиме концепція освіти. Більше того, Міністерство освіти України зацікавлене у свіжих ідеях і відкрите до пропозицій. Підбиваючи підсумки, аналітик порадила викладачам навчитися більше довіряти, а сьогоднішню ситуацію в сфері освіти  охарактеризувала як “складно, але можливо”.

 

 

EdCamp виник і був вперше проведений у Філадельфії у 2006 році. В Україні перша національна (не)конференція відбулася у Харкові влітку 2015 року. Під час цієї зустрічі був анонсований конкурс на проведення регіональних mini-EdCamp’ів у 2016 році. З початку року (не)конференції формату mini-EdCamp відбулися у 8-и українських містах.