«Кумівство за відкати у Львові не працюватиме», — Мирослав Сімка

Більше року тому у Львові започаткували проект, який бореться з порушеннями в органах державної влади, зокрема в питаннях тендерних закупівель.

«Тендер і злочин» розпочав свою роботу у 2014 році і виявив вже понад сотню серйозних злочинів на загальну суму договорів у 300 мільйонів гривень. Майже кожна знайдена проектом підозра у скоєнні злочину (98% випадків) підтверджується у правоохоронних органах. Так команда «Тендеру і злочину»  сприяла  розірванню понад сотні договорів з порушеннями. Автором проекту є експерт у сфері державних закупівель Мирослав Сімка — економіст з багаторічним стажем роботи в органах державної влади та учасник Реанімаційного Пакету Реформ. В розмові з «Громадське. Львів» чоловік запевнив, що команда «Тендер і злочин» робитиме все можливе аби зупинити корупцію в місті Львові, області, а далі й по всіх Західній Україні.

— Пане Мирославе, яка основна мета проекту «Тендер і злочин»?

— Наша основна ідея — покарати винних за зловживання і показати як зробити, щоб цих зловживань уникнути.  Ми не є суто «каральною експедицією», адже наша мета навчити людей ефективно використовувати бюджетні кошти. Бачачи порушення, ми стараємось дати пораду, показати комітету закупівель альтернативу, адже є чимало випадків, коли порушення відбуваються через некомпетентність осіб, що ведуть торги. Також ціллю є не лише розривання договорів, але й покарання порушників, учасників корупційних схем. Ми прагнемо, щоб таким фірмам було заборонено брати участь в тендерах, а власників ув’язнювали.

В нашій команді працює ще Юрій Куско та Андрій Возняк. Це люди, що мають багаторічний досвід роботи в сфері державних закупівель. Вони здатні знайти корупційні дії в документах, що вивчаємо, навіть, якщо здавалось би їх там немає. Результати тендерних торгів є у відкритому доступі на порталі держзакупівель. Ми опрацьовуємо дані по завершенню торгів, коли можна вивчити повну картину  і виявити порушення. Поки працюємо в 4 чотирьох основних напрямках: будівництво, інфраструктура, в тому числі закупівля палива, та медицина, сфера харчування, а саме – закупівля продуктів для освітніх закладів.

— На якому етапі конкурсу можна виявити корупцію?

— Порушення можуть бути навіть на етапі формування умов. До прикладу, компанія має подати комітету довідку про розташування автомобільних станцій. Він це робить і автоматично стає учасником тендеру. Його заправка розташована у Харкові, а замовник у Львівській області. Але умова виконана… Тут автоматично виграє інша, реальна фірма, навіть якщо у неї гірша пропозиція, бо ніхто не поїде заправлятись через всю країну.

На рівні створення проекту можуть закладатись цифри, які надалі не реалізовуються. Умовно, чиновник прописує проект на ремонт дороги, де товщина шару щебеню 11 см, а реально домовляється класти 10 см, що  ніде не фіксується. А кілометр дороги, де зекономлено 1 см — це величезні гроші. Вони йдуть в кишеню корупціонерам.

— Які корупційні схеми вам вдалось виявити у Львові та області?

Однією з головних схем комітетом торгів є лобіювання інтересів певної установи. Тому під різними приводами інші учасники «топляться». Поки я не можу довести за що продаються члени комітетів, але підозрюю, що підрядники пропонують їм певні 10—15% від виграшу. Такий приклад чудово ілюструє ситуація, що склалась з ЛьвівВодоканалом, де замовник пропозицію з нижчою ціною відхиляє, а з вищою і невигідною приймає. Тут замовник неправомірно зазначив умову наявності документу, що потрібно було надати. Учасник, звісно, цього не зробив, тому його пропозиція була відхилена. Ми звернулись до правоохоронних органів, які підтвердили, що такого документу, в такій формі замовник вимагати не мав права, а отже й виключати учасника торгів не міг. Цікаво, що різниця пропозицій учасників сягала близько 300 тисяч гривень. Це ми можемо бачити. Але тут  виникає питання того, що  ми не можемо прослідковувати — які суми, об’єми роботи прописані завищено для отримання відкатів (Примітка автора: Відкат — навмисне завищення витрат бюджету; прописування в проекті, на який виділено державні кошти, вищої ціни  чи більшої кількості сировини на товар чи послугу, готівкову різницю якої отримує замовник, директор департаменту, що підтримує фірму на тендері чи інші учасники змови).

Часто я фіксую випадки змови двох учасників, ймовірно із замовником. Найбільші фірми, що зловживають — це WOG, OKKO, AВІАС, «Варма Трейд». Кілька днів тому ми виявили порушення в торгах на 9 лотів, тобто закупівлю пального в дев’яти містах/селах у Львівській області. Саме WOG та OKKO подали абсолютно ідентичні пропозиції. Ціни на кожен лот співпадали до копієчки. За 10 років робити в тендерах я не натрапляв на ситуацію, де учасники вгадували так детально ціну, що запропонує конкурент. Це нереально навіть за теорією ймовірності. Отже, тут вже була домовленість сторін. Далі тендерний комітет голосував, який лот кому віддати і тут також було зловживання, бо не випадково лоти вигравав той учасник, який мав в конкретному місці лоту власну автозаправку.

На тендері Львівської регіональної митниці ми знайшли фірми-учасники (а їх за умовами проведення конкурсу повинно бути min двоє), де власником була одна і так ж особа, їх офіси навіть зареєстровані за однією адресою. Тобто, щоб провести тендер, учасник створює умовного конкурента, який пропонує космічну ціну, і виграє торги з нижчою.

Були й кричущі випадки порушень, коли тендер на закупівлю селітри Аграрному університету в Дублянах вигравала компанія «Техніка для бізнесу». Її конкурентом була фірма «Квадрокомп», що, як і перша, розташована на вулиці Шептицьких 26. З фірмою підписували договір, і навіть за тої умови, що пропозиція ціни майже вдвічі перевищувала ціну на ринку.

— Яка ситуація в інших областях?

— Поки ми працюємо по чотирьох сусідніх областях: в Івано-Франківській, Тернопільській, Волинській та Закарпатській. Через кілька місяців плануємо розпочати роботу з тендерами у Чернівецькій, Рівненській та Хмельницькій областях. Загалом у 2015 році було подано в правоохоронні органи понад 100 депутатських звернень, через які ми працюємо. Також відкрито понад десяток кримінальних справ та промоніторено близько 10 тис. тендерних торгів. За цей рік в нас сформований 51 випадок, що виділяємо як найбільш кримінальні. По цих справах потрібно карати не розриванням договору, а ув’язненням.

В Свалявському районі Закарпатської області ми зуміли сприяти розриванню всіх договорів по яких велися тендери з постачання харчування, що уклав відділ освіти. Це торги на суму майже в 10 млн грн. Там була маніпуляція з участю в конкурсі підприємства, що є в «чорному списку» антимонопольного комітету, тобто раніше вчиняло злочин в сфері конкуренції, було спіймане на корупційних схемах ( за подібні порушення підприємство не має права брати участь в торгах протягом 3 років). На тендерах підприємства зобов’язані надати довідку про те, що не є порушниками закону. Проте, місцевий суб’єкт підприємницької діяльності не лише допустили до торгів, а в половині лотів визнали переможцем.

— Які наслідки в проведенні тендерів можна очікувати зі зміною потоку грошей на місця? Децентралізація матиме вплив?

— Звісно, матиме. Вже має, адже бюджет Львова збільшився на 430мільйонів лише через децентралізацію. Більше грошей, відповідно, більші можливості їх використання. Це може вести за собою нові схеми порушень, зловживань. Зараз купівля товарів та послуг ціною менше 200тисяч гривень, а проведення робіт на суму менше 1,5 мільйона не потребують оголошення та проведення тендеру. Ці цифри називаються — порогом закупівель. «Тендер і злочин» робитиме все можливе аби Львівська міська рада понизила поріг до 50тисяч. Це дасть змогу прозорості контролю за коштами, і отримання вигіднішої пропозиції замовнику, оскільки будуть створені конкурентні умови між учасниками. Кумівство за відкати не працюватиме.

 

Розмовляла Роксолана Мудрак