“Не можна жити лише війною. Треба розповідати про все, що відбувається навколо тебе”

Співорганізатор Lviv Media Forum і керівник Школи журналістики УКУ Ігор Балинський про ключові теми, події і фігури нинішнього Медіафоруму.


Давайте розпочнемо з головної теми форуму – «пояснювати світ через історії». Поясніть її нам 🙂
Ми завжди говоримо нашим студентам, що журналістика – це вміння розповідати історії, веселі, сумні, повчальні і так далі. Коли ми обирали лейтмотив цьогорічного Медіафоруму, один з учасників, американський журналіст сказав сказав нам: «Сучасна аудиторія хоче бачити і чути від журналістів історії, які пояснюють світ». Тому ми вирішили спробувати зробити Медіафорум, який би об’єднала одна тема – пояснення світу через медіа.

Чи можна сказати, що теми медіафорумів пов’язані між собою? Попередній, приміром, був присвячений роботі і завданням медіа у час війни. Зараз – це вміння розповідати історії. Так виглядає, ніби нинішня тема продовжує попередню? Адже уміти розповідати історії під час стану війни теж дуже важливо.

Війна чи не війна – це різні досвіди. Треба уміти про них говорити так, щоб аудиторію думала, бачила приклади, порівнювала. Не можна жити лише війною і кризами. Треба розповідати про все, що відбувається навколо тебе. Однак спільного з попереднім Медіафорумом справді багато, навіть набагато більше, ніж видно на перший погляд. З року в рік ми намагаємось зробити так, щоб наступний форум доповнював минулий.

photo_2016-05-26_21-10-32
Розкажіть трохи про те, як формували програму. Тому що уній є дуже багато подій, недотичних до основної теми форуму.
Це все дуже відносно. Ось сидить Євген Афінеєвський (прим. – режисер стрічки «Зима у вогні»), який зробив чи не найсильніший фільм про український Майдан і таким чином розповів свою історію. Також є дуже багато тренерів-практиків, які будуть вчити ніби неприв’язаних до теми речей, але ці речі будуть дуже помічні при створенні і написанні історії. Отож ми маємо класичний і сторітеллінг, і політичні дискусії, і дискусії про медіа. Усе це і є спробою пояснювати світ через медіа, адже пояснень може бути дуже багато. Всі ці різноманітні панелі і дискусії створюють один єдиний пазл. Тут молодші журналісти навчаться чогось нового, старші – переосмислюють. Ну а раптом хтось чогось не добрав під час панелей, вони завжди можуть сісти на каву, взяти спікера і договорити.

photo_2016-05-26_21-10-16
Ви щойно дуже гарно порівняли Медіафорум з пазлом. Мені цікаво, як ви складали в один пазл спікерів. Як ви їх добирали? Як формували дискусійні панелі? Чи не боялися ставити на одну панель російського і українського журналіста разом?

Зазвичай, ми шукаємо спільні знаменники. Наприклад, Борис Райтшустер, Шон Волкер і Міхаіл Зигарь – тут спільний знаменник зрозумілий. Усі вони знають, що відбувається в Росії, і всі добре розуміють, якою це загрозою є для медій, України та Європи. В першу чергу, ми формуємо певні пазли з проблематики, а вже потім шукаємо спікерів. Це відбувається по-різному. Ми стараємось шукати таких гостей, яких в нас ще не було, охопити якомога більше країн і журналістських шкіл. Цього року, приміром, ми маємо дуже сильний американський десант: лауреат Пулітцерівської премії Денніс Чемберлін, дослідник і майстер сторітеллінгу Крейг ЛаМей, Девід Гершергорн, людина, яка зробила Обаму президентом, представники MediaStorm – найкращої американської компанії, яка вчить створювати мультимедійні історії. Також цього року дуже потужний і український блок. Буде важлива дискусія про суспільне мовлення, презентація дослідження медіавласності в Україні.

Розкажіть про це дослідження детальніше.

Це вперше ми вирішили, що ми маємо можливість провести реальне експертне дослідження, щоб показати хто є власниками українських медій і чи впливає це на редакційну політику. Очевидно, що ми не зможемо відповісти на всі питання, тому що часто навіть з юридичної точки зору довести причетність людини до того чи іншого каналу неможливо. Але ми матимемо бодай відповіді на питання: навіщо олігарху медіа? Чи впливають вони на них? Як це впливає на аудиторію і журналістів? Важливо, що в Україні насмілились братись за такі теми. Тому що медіавласність є однією з найбільш болючих з точки зору прозорості і маніпулятивних з точки зору впливу на аудиторію тем.

Вам вдалося охопити всю Україну?

Ми брали чотири найбільші регіони, тому що для всієї України потрібен інший бюджет. Втім, я думаю, що це дослідження буде репрезентативним, тому що воно дає зріз по ключових регіонах, які є в Україні.

І наостанок, три події Медіафоруму від Ігора Балинського, які не можна пропустити?

Ну одна вже щойно відбувалася. Це дискусія «Крихка політика – крихкі медіа». Завтра я радив би послухати про результати дослідження по медіавласності. І в суботу я запрошую на майстер-клас лауреата Пулітцерівської премії Денніса Чемберліна, тому що він надзвичайно цікава людина і шалено мотивований зробити документальний фільм про Україну.